In een verrassende wending heeft Vice Media aangekondigd te stoppen met zijn eigen website. Het nieuws werd deze week intern gecommuniceerd aan de medewerkers van het bedrijf, dat ooit als een sensatie in de mediawereld werd beschouwd.
Het mediaconcern, dat vorig jaar nog in faillissementsbescherming verkeerde, ondergaat opnieuw een ingrijpende herstructurering. Vice Media heeft besloten over te stappen op een studiomodel, waarbij het zijn producties, waaronder nieuws, zal verspreiden via andere mediaplatforms. Hierbij ligt de nadruk met name op sociale media.
CEO Bruce Dixon lichtte de beslissing toe in een interne memo aan het personeel. “Het is voor ons niet langer kostenefficiënt om onze digitale inhoud te distribueren op de manier waarop we dat voorheen deden,” aldus Dixon.
Deze stap komt op een moment dat mediabedrijven wereldwijd te maken hebben met uitdagingen, voornamelijk door adverteerders die bezuinigen vanwege de onzekere economische vooruitzichten. Bovendien verplaatsen adverteerders hun budgetten naar populaire platforms zoals Facebook, Google en TikTok, wat de traditionele mediabedrijven onder druk zet.
Met deze strategiewijziging hoopt Vice Media zich aan te passen aan de veranderende dynamiek van de mediamarkt en zich beter te positioneren om de uitdagingen van de huidige economische omstandigheden het hoofd te bieden. Het is afwachten hoe deze koersverandering het landschap van het mediabedrijf verder zal vormgeven en welke impact het zal hebben op zijn publiek en de mediawereld als geheel.