Dit jaar is er een alarmerende stijging van online fraude geconstateerd, met duizend webwinkels die al offline zijn gehaald door de politie. Dit aantal overtreft met ruim 30 procent de cijfers van heel 2022.
Oorzaken van online fraude
De fraudegevallen variëren van webwinkels die na betaling niets of zeer laat leveren tot situaties waarin klanten geen geld terugkrijgen na een retourzending of geconfronteerd worden met onverwacht hoge retourkosten. Deze conclusies zijn gebaseerd op klachten die bij diverse consumentenorganisaties binnenkomen.
Verwachtingen voor aangiftes
De politie verwacht dit jaar meer dan 40.000 aangiftes van aankoop- en verkoopfraude te ontvangen. Hiervan betreft minstens 14.000 gevallen webwinkels die na betaling niets hebben geleverd.
Toename in financiële schade
De Fraudehelpdesk, die burgers en bedrijven beschermt tegen fraude, meldt dat consumenten dit jaar meer geld verliezen door online fraude. De gemiddelde schade per slachtoffer bedraagt 350 euro, een stijging van ruim 20 procent ten opzichte van vorig jaar.
Consumentenadvies
Consumentenorganisaties adviseren consumenten dringend om webwinkels zorgvuldig te controleren voordat ze aankopen doen. Het lezen van reviews is een snelle manier om oplichters en webshops met problemen te identificeren. Edwin van Houten, directeur bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), benadrukt het belang hiervan, vooral met de feestdagen in het vooruitzicht. Niemand wil immers te maken krijgen met miskopen of bestellingen die te laat arriveren of helemaal niet.