Consumenten en bedrijven worden gewaarschuwd voor nepmails, sms-berichten en telefoontjes van oplichters die zich voordoen als medewerkers van De Nederlandsche Bank (DNB). De centrale bank benadrukt dat deze oplichters verschillende trucs gebruiken om geld te stelen en dringt er bij mensen op aan om alert te blijven en niet in de val te lopen.
Vertrouwensmisbruik via spoofing
De oplichters maken gebruik van spoofing, een vorm van criminaliteit waarbij het doel is om het slachtoffer geld te laten overmaken of toegang tot een rekening te verkrijgen. DNB waarschuwt dat de criminelen zich voordoen als DNB-medewerkers en proberen het vertrouwen van mensen te winnen. Ze vragen bijvoorbeeld om speciale software op de computer te installeren en om pincodes te verstrekken.
Vertrouwensval via valse nummers
Om vertrouwen te wekken, bellen de oplichters met nummers die lijken op die van DNB. Ze verwijzen zelfs naar de officiële website van de bank waar mensen hetzelfde telefoonnummer kunnen vinden. Dit versterkt de illusie dat de communicatie afkomstig is van DNB, terwijl het in werkelijkheid om fraude gaat die vaak voorkomt in het betalingsverkeer.
Nepsites en phishingmails
Naast telefoongesprekken maken oplichters ook gebruik van nepmails en sms-berichten om mensen te benaderen. DNB benadrukt het belang van het herkennen van nepsites en phishingmails en geeft advies aan consumenten en bedrijven om zich hiertegen te beschermen.