Criminelen misleiden met AI en neptelefoontjes

Criminelen gebruiken AI om via neptelefoontjes mensen op te lichten. Fraude met simkaart en Amazon-bestelling neemt toe, waarschuwt Fraudehelpdesk.

Neptelefoontjes in opmars

Het aantal meldingen van fraude door neptelefoontjes is het afgelopen kwartaal explosief gestegen. In slechts drie maanden tijd ontving de Fraudehelpdesk bijna 10.000 meldingen, meer dan drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. De stijgende lijn is al langer zichtbaar. Oplichters zetten steeds vaker slimme AI-tools in om slachtoffers te misleiden.

AI maakt fraude laagdrempelig

Waar eerder technische kennis nodig was om geloofwaardige fraude te plegen, is dat nu nauwelijks nog een drempel. Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen criminelen razendsnel realistische stemmen namaken of overtuigende scripts produceren. Deze technologie is eenvoudig toegankelijk, goedkoop of zelfs gratis te gebruiken, waardoor ook onervaren oplichters ermee aan de slag kunnen.

Amazon-telefoontjes over iPhone

Een vaak gemelde truc is het neptelefoontje van een zogenaamd Amazon-medewerker over een vermeende iPhone-bestelling. Slachtoffers worden via een keuzemenu doorgeschakeld naar een ‘medewerker’ die hen vraagt een app te installeren om de bestelling te annuleren. In werkelijkheid geeft deze app oplichters toegang tot het apparaat van het slachtoffer, waarmee ze bijvoorbeeld bankgegevens kunnen buitmaken.

Simkaartfraude rukt op

Een andere bekende vorm van fraude is het telefoontje waarin wordt gewaarschuwd voor een simkaart die zogenaamd wordt overgenomen. Ook hier wordt geprobeerd via een app of link toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens. De truc wordt steeds geraffineerder en slachtoffers hebben vaak niet direct door dat het om oplichters gaat.

Fraudehelpdesk ziet alarmerende stijging

De Fraudehelpdesk benadrukt dat het belangrijk is om altijd zelf terug te bellen naar de instantie waarvan iemand beweert te zijn. Neptelefoontjes klinken vaak overtuigend, zeker wanneer ze gebruikmaken van AI-technologie. Niet iedereen raakt daadwerkelijk geld kwijt, maar de dreiging groeit.

Zelf handelen blijft belangrijk

Volgens de Fraudehelpdesk is alertheid van burgers essentieel. Als je een vreemd telefoontje krijgt over een bestelling of simkaart, verbreek dan de verbinding en zoek zelf contact met de betreffende organisatie. Alleen zo weet je zeker of het telefoontje legitiem was.

Deel artikel
Meer over

Net binnen

Lees meer