Het promoten van berichten op Facebook en Instagram wordt dertig procent duurder voor adverteerders die dit regelen vanuit de iOS-apps van Meta. Dit komt doordat het bedrijf nu moet werken met in-app aankopen van Apple, waarbij Apple dertig procent van het bedrag inhoudt.
Meta
Meta adviseert klanten die berichten willen promoten en dit vanaf hun iPhone willen regelen, om dit via de browser te doen. Op deze manier is het dertig procent goedkoper dan wanneer ze dit via iOS-apps doen.
App Store
Recentelijk heeft Apple een update doorgevoerd in de regels van de App Store, waarin staat dat het promoten van berichten een in-app aankoop is die moet plaatsvinden via Apple. Hierdoor ontvangt Apple dertig procent van het bedrag dat een adverteerder besteedt.
Meta geeft aan dat de andere optie was om de functie om berichten te promoten uit de apps te verwijderen. Dit zou echter de vindbaarheid voor adverteerders verminderen, wat ook niet wenselijk is voor Meta.
Verenigde Staten
Daarom heeft het bedrijf besloten om de dertig procent toeslag die Apple rekent direct in de prijs te verwerken. Deze prijsverhoging gaat later deze maand in, in eerste instantie alleen voor gebruikers in de VS, maar later ook wereldwijd.