De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft aangekondigd een onderzoek te starten naar Bol, het populaire verkoopplatform. Volgens de waakhond zijn er signalen dat Bol zichzelf en bepaalde ondernemers op het platform bevoordeelt, wat mogelijk tot oneerlijke concurrentie leidt.
Autoriteit Consument en Markt
Verschillende bedrijven hebben bij de ACM gemeld dat hun aanbod minder zichtbaar is op Bol, ondanks dat zij beweren de beste prijs voor een product te hanteren. Ze suggereren dat de aanbiedingen van andere verkopers en het platform zelf prominenter worden weergegeven.
Data
Daarnaast zijn er ook vermoedens dat Bol mogelijk data gebruikt van andere verkopende partijen. Gezien de enorme hoeveelheid gegevens die het verkoopplatform ontvangt, zal de ACM onderzoeken of er sprake is van eventueel misbruik van deze data.
De ACM kan na het onderzoek concluderen dat er geen sprake is van voortrekken of datamisbruik. Echter, indien er wel sprake is van onregelmatigheden, kan dit leiden tot boetes voor Bol. Daarnaast behoort het opleggen van maatregelen om alle ondernemers op het platform gelijke kansen te bieden ook tot de mogelijkheden.
Bol
In een verklaring geeft Bol aan volledig mee te werken aan het onderzoek. De webwinkel benadrukt dat hun team hard werkt om de toezichthouder van alle benodigde informatie te voorzien, met als doel het onderzoek soepel te laten verlopen. Het is afwachten hoe het onderzoek zal verlopen en welke conclusies de ACM uiteindelijk zal trekken.